Allen Ginsberg

Allen Ginsberg

wtorek, 30 sierpnia 2016

Frank O'Hara - Fantazja (dedykowana zdrowiu Allena Ginsberga)

Jak ci się podoba muzyka Adolpha
                                                         Deutscha? Mnie
owszem, bardziej niż Maxa Steinera. Weź to co
zrobił w Northern Pursuit, temat Helmuta Dantine'a
szedł tak...
                   a wtedy okno opadło mi na rękę. Obok na nartach
przejeżdżał Errol Flynn. Coraz to głębiej
                                                                   głębiej głębiej ponura
szara łódź podwodna zanurzała się pod "zimny" lód.
                                                                                      Na szczęście
Helmut był już u brzegu, na lodzie.
                                                          Ku jakim snom, jakim
niedorzecznym fantazjom bździn śniegowych zmierza to wszystko?
                                                                                                              Nie
wiem, przestałem myśleć jak husky zaprzężony do sań.

Rzecz najważniejsza opowiedzieć historyjkę.
                                                                           To niemal
bardzo ważne. Wyobraź sobie tylko
                                                           tak zaprzepaścić lawinę
już na początku filmu. Jestem jedynym szpiegiem jaki został
w Kanadzie,
                      lecz to że tkwię samotnie pośród śniegu
nie musi wcale znaczyć że jestem nazistą.
                                                                     Popatrzmy,
dwie aspiryny, jedna witamina C i trochę sody oczyszczonej
powinno poskutkować, to prawie
                                                          Alka
Seltzer. Allen wyłaź z łazienki
                                                   i to wypij.
Ktoś nasmarował mi chyba narty masłem zamiast
parafiną.
                 Ojej. Szopa przewraca się wśród
jodeł, i jest tu jeszcze jeden tłusty szpieg. Nie
powiedzieli mi że go
                                   wysłali. Cóż, w ten sposób mamy go
z głowy, ależ te eskimoskie psiska były wygłodniałe.
                                                                                       Allen,
czy masz się trochę lepiej? Ta, mam hopla na punkcie
Helmuta Dantine'a
                                ale cieszę się że Kanada będzie dalej
wolna. Po prostu wolna, to wszystko, nigdy nie sprzeczaj się z filmami.

[1964]

tłum. Piotr Sommer




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz