Allen Ginsberg

Allen Ginsberg

sobota, 20 sierpnia 2016

Adam Lizakowski - Upadek Ameryki (fragmenty)

Ameryko, w 1960 siedziałem na nocniku,
a ty wystrojona w niebieski płaszcz
podbity złotymi gwiazdami
wyciągałaś do mnie rękę
(opakowaną w przeźroczystą białą rękawiczkę),
podarowując mi cukierka
a ja płakałem ze szczęścia;
byłem wzruszony, płakałem nie wiedząc,
że cukierek był zatruty.

(…)

Ameryko, co zrobisz z bombą atomową,
z armią czekającą na wypłaty,
co zrobisz z bezrobotnymi i bezdomnymi,
co zrobisz z twa machiną urzędników
złodziei ludzkiego czasu,
co zrobisz z chorymi na władzę,
bezustannie gadającymi senatorami,
z kongresmanami w eleganckich garniturach,
co zrobisz z cesarzem
(wybieranym przez milionerów)
obiecującym mannę z nieba jutra
absolwentom najdroższych uczelni w kraju.

(…)

Ameryko, opętana we własnej samotności,
czy tak naprawdę ktoś
ciebie potrzebuje?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz