Allen Ginsberg

Allen Ginsberg

wtorek, 22 marca 2016

Autograf Allena Ginsberga

W 2008 roku na allegro.pl moją uwagę zwróciło ogłoszenie, że do sprzedania jest książka Allena Ginsberga "Kadysz i inne wiersze" w tłumaczeniu Grzegorza Musiała. W opisie znalazłem notkę "z autografem autora". Książka kosztowała 20 (słownie: dwadzieścia) złotych. Zdjęć przedmiotu aukcji nie było. Pomyślałem, że ktoś sobie kpi. Ewentualnie nie wie, z czym ma do czynienia. Zalicytowałem. Po kilku dniach otrzymałem przesyłkę. Otwierałem z nastawieniem, że w środku nic nie ma. Ale był! Autograf Allena Ginsberga z 4 października 1993 roku! Poza tym bazgroły, w których rozpoznałem podpis tłumacza.
Po kilku miesiącach pojechałem do Grzegorza Musiała i pokazałem mu tomik. Łza w oku mu się zakręciła. Potwierdził autentyczność wpisów. Tak oto stałem się posiadaczem książki z autografem Allena, a do tego z autografem Grzegorza Musiała.
Kiedy przygotowywałem doktorat do wydania skontaktowałem się z G. Musiałem, żeby wyraził zgodę na publikację fragmentów wywiadu, który przeprowadziłem z nim w Bydgoszczy. To było drugie spotkanie z człowiekiem "od Allena", a jego słowa z wywiadu ustawiły mi większość mojej pracy nad poezją Ginsberga w Polsce. G. Musiał zgody nie wyraził i zakazał mi publikacji książkowej nawet fragmentów wywiadu. Jego uzasadnienie: "O pewnych rzeczach nie wiedziałem wtedy, ale wiem teraz. Nie chcę mieć z tym już nic wspólnego. Co zrobiłem, to zrobiłem z jego wierszami, ale teraz to już historia i się od tego odcinam". Nie wiem, o co mu chodziło i wiedzieć już nie chcę. Szkoda, bo wiele ważnych i ciekawych rzeczy powiedział.
A "Kadysz i inne wiersze" stoją dumnie wśród innych książek Ginsberga i o Ginsbergu.